Tandartsfraude bestreden door zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars gaan actief tandartsfraude bestrijden. De twee grootste zorgverzekeraars gaan patiënten van tandartsen benaderen om zo tandartsfraude op te sporen. 

VGZ onderzoekt tandartsfraude

De grote zorgverzekeraar VGZ gaat patiënten benaderen van twee tandartspraktijken door middel van een brief. Deze brief vertelt deze mensen dat de tandarts veel meer declareert dan het gemiddelde. VGZ waarschuwt hierbij meteen dat hoge declaratiekosten ook nadelig kunnen zijn voor de patiënten. Het kan voorkomen dat de tandartsvergoeding uit de aanvullende tandartsverzekering zo sneller op raakt, waardoor volgende behandelingen zelf betaald moeten worden.

Achmea onderzoekt opvallende behandelingen

Achmea gaat patiënten benaderen van verschillende praktijken. Deze praktijken staan bij Achmea bekend als praktijken die veel sealings en facebows declareren. Een sealing is een dun laagje dat vaak over (kinder)kiezen wordt geplaatst, dit is geen standaard noodzakelijke behandeling en een facebow is een apparaat waarmee de tandarts kan zien hoe iemand bijt. Dit wordt meestal gebruikt bij het plaatsen van een ingewikkelde kroon. Uit onderzoek van Achmea blijkt dat zeker 62 tandartsen bijna drie keer zoveel declareert voor sealen dan het gemiddelde tarief en dat een aantal praktijken de facebow standaard declareert bij elke kroon.

Help mee, Controleer de rekening

Om als patiënt mee te kunnen helpen bij het bestrijden van tandartsfraude, moet het duidelijk worden welke behandelingen gedeclareerd zijn voor de patiënt. Tandartsen gebruiken behandelcodes die voor de meeste mensen niet te begrijpen zijn. Een patiënt kan dan niet inzien of de code ook hoort bij de behandeling die heeft plaatsgevonden. Een zorgverzekeraar begrijpt de codes wel, maar weet niet of de behandeling ook is uitgevoerd. Op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit staat een overzicht van behandelcodes met uitleg en de bijbehorende tarieven. Kijk de volgende keer dat je naar de tandarts bent geweest, goed naar de tandartsrekening. Ontdek je iets dat niet klopt, laat dit dan aan de zorgverzekeraar weten.

Over de auteur

Claire Langenhoff

Claire Langenhoff is als stagiaire begonnen en had het zo naar haar zin dat ze niet meer is weg gegaan. Nu schrijft zij met name blogs voor ZorgKiezer.nl waarin zij consumenten informeert over alle ontwikkelingen op het gebied van zorg en zorgverzekeringen. Naast schrijven vindt zij het ook leuk om zich bezig te houden met de studie reclame & marketingcommunicatie en in haar vrij tijd gaat ze graag lekker uit eten of hangt ze op de bank.

Een gedachte over “Tandartsfraude bestreden door zorgverzekeraars

  1. In 2011 werd voor een behandeling door de mondhychiëniste € 50,- in rekening gebracht,
    in 2012 hetzelfde bedrag maar dat vond Zilveren Kruis /Achmea te hoog en er moest per
    keer door mij € 4,50 bijbetaald worden. Komt de tandarts zelf nog even kijken komt er nog ruim € 20,- bij.
    Dit jaar werd er tijdens mijn behandeling meegedeeld dat de kosten verhoogd waren
    tot € 72,60 !!! Reden? Van NZa mag er per vijf minuten € 12,10 gedeclareerd worden +
    tarief tandarts. NZa kondigt voor 2014 een verhoging van 3,9% aan voor alle tandartshandelingen. Half uur mondhychiëniste wordt dan € 76.50!! Per 8-urigewerkdag komt dat neer op € 1224,- per dag ! De pensioengerechtigden maar inleveren! De rekeningen gaan rechtstreeks naar de verzekeringen, klanten kunnen de tandartscodes dus niet zelf verifiëren. Ook dit is een groot mankement in dit hele zorgstelselcircus. Van bezuinigen komt m.i. niet veel terecht met dat ondeskundige hap snap beleid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *