Veranderingen langdurige zorg nu al merkbaar

Zoals bekend gaat er per 1 januari flink wat veranderen in de langdurige zorg. Dit heeft nu al een duidelijke impact op zorgorganisaties en medewerkers in de ouderen- en thuiszorg. In 2013 was er al sprake van meer uit-dan instroom van personeel. De tevredenheid onder de medewerkers is door alle onrust behoorlijk aangetast. Ook staat een aantal kleine zorginstellingen voor het eerst in de rode cijfers. Ondanks dit alles blijft de klanttevredenheid hoog. Deze resultaten blijken uit de Benchmark in de Zorg 2014, die vandaag 3 oktober is gepresenteerd. Duidelijk is dat de ouderen- en thuiszorg in beweging is, meer dan ooit. Dat vraagt veel van zorginstellingen en hun medewerkers.

ouderenzorg

 

Wat is de Benchmark in de Zorg?

De Benchmark in de Zorg is een uitgebreid onderzoek uitgevoerd door de PwC, in opdracht van ActiZ. De deelname is nog nooit zo groot geweest. In 2014 deden 181 zorginstellingen mee. Het klanttevredenheidsonderzoek en de Net Promotor Score(NPS) werd door 32.000 klanten ingevuld. Van de Werkgevers NPS en het medewerkers tevredenheidsonderzoek waren dit er maar liefst 61.000. De uitkomst van dit onderzoek geeft een goed beeld van de huidige ouderen-en thuiszorg in Nederland.

 

Effecten van de verandering

De benchmark 2014 laat nu al zien dat de effecten groot zijn. In 2014 werkten er namelijk al 11.000 minder medewerkers in onze branche en hebben we te maken met meer dan 15.000 voorziene ontslagen. Ook is de tevredenheid onder de medewerkers voor het eerst sinds jaren gedaald, het huidige cijfer zijnde een 7,4. Er heerst onrust over mogelijk ontslag of wijzigingen in hun werkzaamheden. Daar komt bij dat een groot deel van de kleinere zorgorganisaties voor het eerst rood staat en dreigt om in een financiële greppel te raken. De afgelopen jaren waren de kleine zorginstanties juist degenen die succesvol uit de bus kwamen.

 

 

Grootste verandering sinds jaren ‘60

Vandaag 3 oktober werd duidelijk zorgorganisaties met de Benchmark een goed instrument hebben om interne verbeteringen te realiseren die nodig zijn in de veranderende wereld van de zorg. Aad Koster, directeur van ActiZ, stelt: “We gaan de grootste verandering in de zorg tegemoet sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw. En dat kunnen we als zorgorganisatie niet alleen. Het is cruciaal voor onze maatschappelijke legitimatie dat de zorg aansluit bij de wensen van cliënten, de familie ondersteunt en de medewerkers voldoende faciliteert. We moeten en willen samen met hen invulling geven aan de nieuwe werkelijkheid. Maar daar blijft het niet bij.”

In de loop van november moet elke zorgverzekeraar de nieuwe premie bekend hebben gemaakt. Wil je als eerste weten wanneer je de nieuwe zorgverzekering vergelijken kunt, meld je dan aan voor de PremieAlert van Zorgkiezer.nl Hier kun je gelijk zorgverzekeringen vergelijken met anderen. Zorgkiezer is 100% onafhankelijk. Ook staat de goedkoopste zorgverzekering altijd bovenaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.