Zorgpremies nog nooit zo laat bekend

Zo’n 10 miljoen Nederlanders (60%) weten een dag voor het verstrijken van de officiële deadline van 19 november nog steeds niet wat zij volgend jaar gaan betalen voor hun zorgverzekering. Dat is nog nooit eerder zo laat geweest en heeft alles te maken met de stevige prijsconcurrentie en onzekerheid over de prijsstelling. Volgend jaar wordt de uiterste termijn met een week vervoegd. Bij de zorgverzekeraars die tot nu toe de premie bekend hebben gemaakt stijgt de premie fors met tussen de 7, 5 tot 10 procent en dat is veel hoger dan wat het ministerie voorspelde. Zo blijkt uit een analyse van vergelijkingssite ZorgKiezer.nl.

De twee grootste verzekeraars van het land Zilveren Kruis Achmea en VGZ hebben hun nieuwe premie en voorwaarden nog steeds niet bekend gemaakt. Ook kleinere verzekeraars als FBTO, Unive, ONVZ, Ditzo, Salland, Ander Zorg, Bewuzt, Zekur, CZ Direct en Interpolis, Avéro Achmea en PNO laten hun klanten nog in het ongewisse. Verzekeraar DSW kwam al op 27 september met de nieuwe premie.

Reden late bekendmaking premies 2017

Als officiële reden voor de late bekendmaking wordt gegeven dat de contracten met de zorgaanbieders nog niet rond zijn en deze van invloed zijn op de premiestelling. Maar dat geldt uiteraard ook voor DSW dat al op 27 september met de premie kwam. De echte reden voor de late bekendmaking is dat de prijsconcurrentie tussen verzekeraars hevig is en men onzeker is over de juiste premiehoogte.

Eerder dit jaar besloot de ministerraad al om de jaarlijkse bekendmaking van de nieuwe zorgpremie vanaf volgend jaar met een week te vervroegen, van 19 november naar 12 november. Nu blijkt dat zorgverzekeraars die stok achter de deur ook echt nodig hebben, omdat zij echt tot het allerlaatste moment wachten.

Verzekerden nog in onzekerheid

Directeur Peter Ruys van ZorgKiezer.nl: “De verzekeraars letten sterk op elkaar bij het bepalen van de nieuwe premie. Je kunt niet te duur zijn want dan lopen klanten weg. Zo verloor Zilveren Kruis vorig jaar 105.000 verzekerden. Maar je kunt ook niet te goedkoop zijn, want dan krijg je te veel nieuwe klanten, waarvoor je extra grote financiële reserves moet aanhouden en dan kan je dus ook in de problemen komen. De verzekeraars kijken naar elkaar en het wachten is nu op wie er het eerst met de ogen knippert. Uiteindelijk is de consument hier de dupe van. Hij weet nu nog steeds niet waar hij volgend jaar aan toe is.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.