Veelgestelde vragen over jouw zorgverzekering in 2018

Ben jij overgestapt van zorgverzekering voor 2018? Dan heb je misschien nog wel een aantal vragen. Heb jij bijvoorbeeld nog niks gehoord van je zorgverzekeraar en ben je benieuwd of alles wel is goed gegaan? Bekijk hier wat je moet doen. 

Veelgestelde vragen

Ik heb nog niks gehoord van mijn nieuwe zorgverzekeraar. Is alles wel goed gegaan?

Ben jij overgestapt voor 1 januari 2018? Goeie kans dat dit pas in de laatste week van het jaar is geweest. Het kan daarom voorkomen dat je nog geen bericht hebt gehad van je nieuwe zorgverzekeraar. Heb je een bevestigingsmail van ZorgKiezer gekregen? Dan is de aanvraag écht goed gegaan. Maak je geen zorgen. In deze dagen krijg je bericht van je zorgverzekeraar. Duurt het je te lang? Neem dan even contact met ons op.

Is mijn oude zorgverzekering wel opgezegd?

Ben jij voor 1 januari overgestapt? Dan word je huidige zorgverzekering automatisch opgezegd op basis van je burgerservicenummer.

Er is zorgpremie afgeschreven in december door mijn oude zorgverzekeraar. Wat betekent dit?

Zorgverzekeraars schrijven altijd in de maand december al de zorgpremie af voor januari. Als de oude zorgverzekeraar jouw overstap doorkrijgt storten ze deze zorgpremie gewoon weer terug. Maak je geen zorgen, je hoeft hier zelf niks voor te doen.

Ik heb nog geen polispas ontvangen, hoe kan ik nu gebruik maken van zorg?

Je kunt in het nieuwe jaar gewoon naar je eigen huisarts of naar andere zorgverleners. Zorgverleners weten namelijk dat veel mensen pas in de laatste week van december overstappen van zorgverzekering en dus in de meeste gevallen nog geen nieuwe polispas hebben. Bij twijfel kun je jouw oude pas nog gebruiken. Jouw nieuwe en oude zorgverzekeraar regelen dit vervolgens onderling. Dit betekent dat je met een gerust hart naar je huisarts of andere zorgverlener kunt gaan. Je hoeft niks zelf door te geven.

Wanneer ontvang ik mijn nieuwe polispas?

Heb je voor 1 januari 2018 je nieuwe zorgverzekering  afgesloten, dan ontvang je jouw nieuwe polispas vermoedelijk in de derde week van januari. Heb je de polispas nog niet ontvangen? Kijk dan eerst even wanneer jouw zorgverzekering is geaccepteerd. Het kan zijn dat hier een klein beetje vertraging in zit.

Ik ben niet geaccepteerd voor een aanvullende verzekering of een tandartsverzekering, wat nu?

Voor een basisverzekering wordt je altijd geaccepteerd. Voor sommige aanvullende verzekeringen of tandartsverzekeringen geldt geen directe acceptatie. Als je te horen hebt gekregen dat je niet bent geaccepteerd dan heb je verschillende opties:

  1. Als jij voor 1 januari 2018 zelf je huidige zorgverzekering hebt opgezegd heb je nog tot 31 januari 2018 de tijd om een nieuwe zorgverzekering uit te zoeken.
  2. Je zorgverzekeraar schrijft je in voor een lagere dekking waar geen aanvullende vragen voor gelden. Je wordt hier direct voor geaccepteerd. Uiteraard ontvang je hier bericht van. Mocht je dit pakket niet willen, kun je alsnog binnen 14 dagen annuleren bij de zorgverzekeraar.
  3. Je blijft verzekerd bij de zorgverzekeraar waar je in 2017 ook verzekerd was. Je kunt helaas niks meer wijzigen.

Ik ben niet overgestapt voor 31 december, wat nu?

Helaas, je kunt niet meer overstappen van zorgverzekering voor het jaar 2018. Je kunt alleen nog overstappen als jij je huidige zorgverzekering zelf hebt opgezegd voor 31 december 2017.

Wanneer mag ik gedurende het jaar nog wel overstappen?

In een aantal gevallen is het wel mogelijk om tussentijds van zorgverzekering te wijzigen:

1. Ik word 18

Je wordt achttien jaar en moet gaan betalen voor je eigen zorgverzekering. Als je achttien wordt ben je verplicht om minimaal een basisverzekering af te sluiten. Je moet dan verzekerd zijn vanaf de eerste van de maand nadat je 18 bent geworden. Stel jij wordt op 4 februari 18 jaar. Dan moet je een basisverzekering af hebben gesloten vanaf 1 maart 2018. Voor de zorgverzekeraars ben je dan nog de hele maand februari 17 jaar.

2. Ik ga scheiden

Je partner en jij gaan scheiden. Als je samen op dezelfde polis staat en jullie gaan scheiden, kan je de polis laten splitten en kan zelfs de partner, dus niet de hoofdaanvrager, overstappen naar een andere zorgverzekeraar.

3. Ik kom in Nederland wonen

Je komt in Nederland wonen vanuit het buitenland en je hebt nog geen Nederlandse zorgverzekering. Iedereen die in Nederland woont en werkt is verplicht een Nederlandse zorgverzekering te hebben. Regel dit op tijd en voorkom dat je een boete krijgt.

4. Ik ga ergens anders werken, maar ben collectief verzekerd via mijn werkgever

Je bent collectief verzekerd via je werkgever, maar je gaat ergens anders werken. De collectieve verzekering waar je nu verzekerd bent wordt beëindigd. Dan kan je overstappen naar het collectief van de nieuwe werkgever of een andere collectieve verzekering (bijvoorbeeld van een vereniging). Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven aan de zorgverzekeraar. Als jij niet overstapt naar een ander collectief, dan wordt jouw huidige collectieve zorgverzekering omgezet naar een individuele zorgverzekering bij dezelfde zorgverzekeraar.

5. Ik kom uit een militair dienstverband

Je komt uit een militair dienstverband. Binnen vier maanden ben je verplicht om een zorgverzekering af te sluiten als je niet langer in actieve dienst bent.

6. Mijn zorgverzekeraar wijzigt de voorwaarden

De zorgverzekeraar wijzigt tussentijds de voorwaarden van de zorgverzekering. Als de zorgverzekeraar halverwege het jaar de voorwaarden van de zorgverzekering aanpast en dit heeft nadelige gevolgen voor hoe jij verzekerd bent, mag je overstappen naar een andere zorgverzekering.

Zorgverzekeringen vergelijken

Is één van de bovenstaande situaties van jou op toepassing of heb je al voor 31 december jouw oude zorgverzekering opgezegd, dan kun jij nog steeds zorgverzekeringen vergelijken. Een zorgverzekeraar mag jou niet afwijzen voor de basisverzekering, zelfs niet tussentijds. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het overstappen? Ons team van zorgspecialisten staat voor je klaar om jou te helpen bij het vergelijken en je vragen te beantwoorden. Je kan ons telefonisch bereiken op 020 261 16 00.

Over de auteur

Nadia Wittebol

Bij ZorgKiezer.nl ben ik bezig om verschillende onderwerpen binnen de zorgsector zo goed en makkelijk mogelijk uit te leggen. Zodat jullie alle informatie hebben die je nodig hebt om een zorgverzekering te kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.