Felle strijd in mondzorg om tariefstijgingen

Patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en tandartsenvliegen elkaar in de haren over het antwoord op de vraag wie de consument laat opdraaien voor tariefstijgingen in de mondzorg.

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) meldde maandag dat patiënten massaal klagen over de bijbetalingen die zij moeten doen aan hun tandarts.

Dat is een gevolg van de vrije marktwerking die per 1 januari 2012 voor tandartsen is ingevoerd. De bedragen variëren van enkele euro’s tot soms honderden euro’s bij orthodontie, kronen en wortelkanaalbehandelingen.

Bij het speciale meldpunt zijn ruim 2500 klachten binnengekomen. De tandarts is in veel gevallen de gebeten hond. Tandartsen sturen aanvullende nota’s omdat de zorgverzekeraars slechts een deel van de behandeling vergoeden. De meeste klachten gaan over de extra nota van de tandarts, terwijl patiënten menen een goede zorgpolis met uitgebreide tandartsdekking te hebben genomen.

Zo schrijft één van de klagers aan het meldpunt: ‘Ik heb een wortelkanaal behandeling ondergaan. Mondeling was meegedeeld dat deze ca. 400 euro zou bedragen. Uiteindelijk bedroeg de nota 392,10 euro. Hiervan wordt slechts 225 euro vergoed door de zorgverzekeraar, terwijl ik een vrij uitgebreide tandartsverzekering heb.”

Inzicht
Volgens Nicole Velthuis van de NPCF heeft vrijwel niemand een goed inzicht in de tarieven. ‘Het hele systeem is te snel tot stand gekomen’’, aldus Velthuis. ‘Het sein staat wat ons betreft op oranje. Het publiek heeft geen idee hoe de kwaliteitsnormen zijn samengesteld en hoe je tandartsen kunt vergelijken.”

De verwarring bij het publiek is groot. In de publieke opinie heerst het beeld dat de tandartsen de fietspomp op hun tarieven hebben gezet.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid), die de proef voor de duur van drie jaar heeft ingevoerd, vindt het veel te vroeg voor conclusies. ‘Het experiment is net twee maanden aan de gang”, aldus Schippers. ‘We zitten bovenop de ontwikkelingen van de prijzen.”

Misbruik
Zorgverzekeraar VGZ beschuldigde de tandartsen er in februari van misbruik te maken van de vrije marktwerking. Volgens VGZ zijn de prijzen van de tandartsen zeven en tien procent toegenomen, waarmee het beeld wordt geschetst dat de patiënten de tweede wintersportvakantie van de mondspecialisten betalen.

Ook de NOS kwam in recent onderzoek tot de conclusie dat de tandartsen flink duurder zijn geworden. Maar de belangenorganisatie van de tandartsen, de NMT, zegt dat de mondzorg ten onrechte de zwartepiet krijgt toebedeeld.

Schuld
Het zijn de zorgverzekeraars die volgens de NMT juist schuld dragen. Die hebben de premies voor mondzorg verhoogd, maar de uitkeringen voor tandartsbehandelingen juist verlaagd, stelt Petra van Zuilen van de NMT.

‘Klanten van de zorgverzekeraars krijgen zelfs brieven met de mededeling dat tandartsen duurder zijn geworden, terwijl dat feitelijk onjuist is”, zegt Van Zuilen.’Dat is het allervervelendste voor de patiënten, die het gevoel krijgen dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.”

(…)

Bron: Nu.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.