Nederlanders weten weinig van eigen polis

Veel Nederlandse burgers hebben het volste vertrouwen in hun zorgverzekering, maar het blijkt dat bijna de helft wel eens onaangenaam is verrast door ongedekte kosten. Er is slechts één derde deel van de Nederlanders die de polis grondig doorneemt.

Dit resultaat blijkt uit onderzoek van de zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea, die het onderzoek heeft afgenomen bij 1100 respondenten. Velen vertellen er vertrouwen in te hebben dat alles goed is geregeld, anderen vinden het te ingewikkeld. Dan is er nog de groep die vindt dat het tijdverspilling is.

 

Informatievergaring

 

Bij het kiezen van een zorgverzekering zoekt twee derde van de Nederlanders advies. Dit wordt voornamelijk gewonnen bij een zorgvergelijker als ZorgKiezer.nl. De vergoedingen zijn vaak het eerste waar naar wordt gekeken, 39% van de Nederlanders stelt dit als prioriteit. Een ruime kwart bekijkt als eerst de prijs van het basispakket.

 

 

Gebrek aan kennis

 

Ongeveer de helft van de onderzochten weet niet wat het verschil is tussen de eigen bijdrage en het eigen risico. Onder de jongeren is deze groep het grootst. Ongeveer de helft van de verzekerden is voor onverwachte medische kosten komen te staan die niet vergoed werden door de zorgverzekeraar. De kosten na een tandbehandeling waren de grootste reden tot verrassing, met zo’n 25% van de verzekerden. Één op de vijf Nederlanders schrok van de rekening van de fysiotherapeut.

 

Daarbij vergissen veel verzekerden zich over wie de inhoud van het basispakket bepaalt. Maar liefst 30% van Nederlanders denkt dat dit bedacht wordt door de zorgverzekeraar. Het is echter de Rijksoverheid die over de inhoud van het pakket gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.